Hofmann International

Advocaat en Belastingadviseur Duitsland

Arbeidsrecht in Duitsland

Als u gaat werken of een bedrijf begint in Duitsland dan krijgt u te maken met het Duitse Arbeidsrecht. Wij zijn u graag van dienst met alle zaken rondom Arbeidsovereenkomsten, Ontslagrecht en Rechtsgedingen. In dit blog hebben wij de belangrijkste zaken voor werknemers en werkgevers alvast op een rijtje gezet.

Arbeidsovereenkomst

• Een arbeidsovereenkomst wordt afgesloten tussen de werkgever en de werknemer.
  • Een schriftelijke bevestiging van de overeenkomst dient door de werkgever te worden overlegd.
  • Veranderingen in de overeenkomst zijn gemakkelijk aan te passen door de betrokken partijen.
  • Het is mogelijk arbeidsovereenkomsten af te sluiten voor voltijd, deeltijd en/of bepaalde tijd.
  • Een werknemer heeft het recht op tenminste 24 vakantiedagen per jaar.
  • In de meeste gevallen zijn arbeidsovereenkomsten niet onderhevig aan collectieve arbeidsovereenkomsten (CAO).
  • Indien er geen cao van toepassing is, geldt vanaf 2015 een minimumloon van Euro 8,50 per uur.
  • Met name voor bouwbedrijven geldt vastgelegde regelgeving omtrent werkomstandigheden met uitzondering van loon, ook als de werkgever geen lid is van een ondernemersvereniging.

Ontslagrecht

• De wettelijke ontslagtermijn bedraagt vier weken. De ontslag is mogelijk tot de 15. of het eind van iedere maand.
  • Deze termijn wordt verlengd afhankelijk van het aantal jaren dat de werknemer in hetzelfde bedrijf werkzaam was.
  • In de werkovereenkomst mogen langere opzegtermijnen afgesproken worden, maar geen kortere.
  • In de meeste gevallen is de werknemer verplicht de de beëindiging van de arbeidsovereenkomst te verklaren.

Rechtsgedingen

• Voor rechtsgedingen tussen werkgevers en werknemers zijn in de Duitse rechtsgang speciale rechtbanken opgericht.
  • De rechters zijn in eerste instantie ertoe verplicht om met beide partijen overeenkomst te bereiken en een schikking te bewerkstelligen.
  • Pas als dit niet mogelijk is zal de zaak voor de rechter komen en volgt er een gerechtelijke uitspraak.

Wij zijn u graag van dienst

Wij staan klaar om u te adviseren en assisteren de Duitse wetgeving efficiënt en effectief te navigeren wanneer u gaat werken of een bedrijf begint in Duitsland.

Neem contact op met een van onze vestigingen voor een vrijblijvend gesprek hoe wij u het beste kunnen bijstaan in uw specifieke situatie.

Mogelijk bent u ook geintresseerd in onze andere paginas:

Werken in Duitsland: Onze belastingadvies en juridische diensten voor werknemers

Bedrijf starten in Duitsland: Onze belasting-, juridische- en financiële diensten voor ondernemers

Neem contact met ons op